13 stycznia 2023 roku doszło do uchwalenia nowych przepisów dotyczących Kodeksu Pracy. Zmiany wprowadzone w przepisach odnoszą się głównie do pracy zdalnej, która w ostatnim czasie stała się bardzo popularna i korzysta z niej wielu pracowników. W związku z tym pojawiła się konieczność dostosowania przepisów do nowego rynku pracy, a wraz z nią zmiany w dziedzinie danych osobowych. Co dokładnie zmieniło się w nowelizacji? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie!
Czym jest praca zdalna według nowych przepisów?
Nowelizacja Kodeksu Pracy obowiązująca od 7 kwietnia 2023 roku przede wszystkim precyzuje kwestie dotyczące tego, czym jest praca zdalna i w jakich warunkach powinna się ona odbywać. To duża zmiana, ponieważ poprzednie przepisy nie określały dokładnie, czym jest tego typu praca.
Według przepisów praca zdalna może być świadczona albo częściowo, albo całkowicie. Odbywa się ona w miejscu, które zostało wskazane przez zatrudnionego.
Dokładne warunki pracy zdalnej są określone w umowie o pracę lub podczas zatrudnienia, gdy pracownik dotychczas pracował w taki sposób. Ustalenie warunków pracy może odbywać się zarówno z inicjatywy pracodawcy, jak i pracownika.
Według nowych przepisów zadaniem pracodawcy jest także ustalenie zasad dotyczących BHP – bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie pracy zdalnej oraz zasad dotyczących ochrony danych osobowych.
Przepisy określają też, że pracodawca ma prawo do odwołania polecenia pracy zdalnej w dowolnym momencie.
Obowiązki przedsiębiorcy w zakresie pracy zdalnej według nowych przepisów – o czym należy pamiętać?
W związku z nowelizacją Kodeksu Pracy w kwestii pracy zdalnej doszło także do zmian w zakresie ochrony danych osobowych.
Według nowych przepisów obowiązkiem pracodawcy staje się:
- Wyznaczenie procedur dotyczących ochrony danych osobowych w związku z prowadzeniem przez pracownika pracy zdalnej,
- Przedstawienie opracowanych procedur pracownikowi, a także uzyskanie od niego potwierdzenia faktu zapoznania się z procedurami w formie papierowej lub elektronicznej.
Ponadto pracodawca ma możliwość wykonania instruktażu, szkolenia dotyczącego procedur związanych z ochroną danych osobowych w trakcie pracy zdalnej.
Procedury ochrony danych osobowych – co powinny obejmować?
W przepisach nie znajdują się dokładne informacje o tym, co powinny obejmować procedury dotyczące ochrony danych osobowych, natomiast wskazane jest, aby odnosiły się one do poniższych kwestii:
Miejsce pracy zdalnej
Procedury mogą odnosić się do pracy zdalnej w miejscu publicznym, na przykład w kawiarni, gdzie istnieje ryzyko usłyszenia lub zobaczenia informacji dotyczących wykonywanych obowiązków.
Połączenie internetowe
Bezpieczeństwa podłączenia do internetu, w tym kwestii łączności w miejscach publicznych oraz bezpieczeństwa domowej sieci pracownika.
Zasady korzystania z dokumentacji
Dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej, która przekazywana jest pracownikowi i przesyłana przez niego do pracodawcy, jak i dokumentacji elektronicznej.
Urządzenia używane do pracy zdalnej
Pracodawca może określić, jakie wymogi mają spełniać urządzenia używane w trakcie pracy zdalnej, w tym komputer, nośniki danych.
Zasad uczestnictwa w szkoleniach, konferencjach online
Należy określić, na jakich zasadach pracownik ma w nich uczestniczyć.
Ponadto w procedurach zawrzeć można również pozostałe kwestie dotyczące ochrony danych osobowych.
Autorami tego postu są
Jesteśmy zespołem profesjonalistów z ogromnym doświadczeniem na polu Ochrony Danych Osobowych sięgającym 15 lat – czyli długo przed RODO. To doświadczenie i wiedza nabyta latami współpracy z różnej wielkości firmami pozwala nam dzisiaj sprawnie i z pewnością rozwiązywać problemy naszych klientów.
0 komentarzy