Dyrektywa Omnibus- promocje Black Friday
Tradycyjnie Black Friday i CyberMonday rozpoczynają najintensywniejszy handlowy miesiąc w roku tzn. grudzień. Przed świętami jako klienci/konsumenci najchętniej kusimy się na promocje, a jako przedsiębiorcy szukamy jak najlepszych sposobów dotarcia do klientów.
Od 1 stycznia 2023 obowiązują nowe przepisy zw. z wejściem Dyrektywy Omnibus, Towarowej i Cyfrowej. Dyrektywa Omnibus m.in. reguluje sferę promocji i daje wytyczne w jaki sposób ogłaszać promocje i obniżki cen.
Okres przedświątecznej gorączki zakupowej jest to dla sklepów internetowych i biznesów czas szans, jak i zagrożeń, których warto być świadomym!
Dyrektywie powinni przyjrzeć się właściciele/jednostki organizacyjne kierujące zarówno sklepów tradycyjnych jak też sklepów internetowych czy też platform cyfrowych. To oni powinni zadbać o weryfikację i wdrożenie nowych procesów oraz poinformować o tym klientów w regulaminie sklepu internetowego i na stronie w sposób jasny i zrozumiały.
Promocje Black czy Fake Friday?
Czy zaczynając promocję zastanawiasz się co zrobić, żeby promocja była legalna? Jeżeli tak, działaj zgodnie ze wskazówkami:
1. Udostępnij uczestnikom/klientom regulaminu promocji i regulamin sprzedaży/konkursu/Newsletter.
- W regulaminie promocji/regulaminie sklepu internetowego podaj dane firmy, warunki techniczne, datę rozpoczęcia i zakończenia promocji, zasady dotyczące reklamacji, zasady przetwarzania danych osobowych (Polityka prywatności), jeżeli promocja łączy się z pobraniem ebook
W trakcie promocji należy podać informację o Cenie zgodnie z wytycznymi z Dyrektywy OMNIBUS!
2. Udostępnij nowe ceny zgodnie z wytycznymi OMNIBUS.
Po co wdrożono nowe regulacje OMNIBUS?
Po pierwsze, chodzi o wykluczenie sztucznie zawyżonych cen i wprowadzanie konsumentów w błąd.
Po drugie, należy zadbać o przejrzystość podczas zakupów np. co do informowania o sposobie wyświetlania postów/cen.
Po trzecie, zaktualizowano przepisy dotyczące rękojmi i dostrzeżono i wycofano martwe przepisy nakładające na przedsiębiorców obowiązki informacyjne, które nie wnosiły nic, a mogły wpływać na rentowność przedsięwzięcia.
Jak można zaprezentować promocję dotyczącą cen?
- w ujęciu procentowym (%), np. „20% taniej”, lub w postaci konkretnej kwoty, np. „30 zł taniej”,
- poprzez podanie nowej (niższej) ceny wraz z podaniem poprzednio stosowanej (wyższej) ceny. Poprzednia cena może zostać przedstawiona w formie przekreślonej, np. „teraz 50 EUR, było 100 EUR” lub „50 EUR/100 EUR”,
- za pomocą jakiejkolwiek innej techniki promocyjnej, np. „dzisiaj taniej o kwotę VAT”, która informuje konsumenta, że obniżka ceny jest równa wartości podatku VAT (co nie oznacza, że podatek VAT nie jest pobierany),
- poprzez przedstawianie aktualnej ceny jako ceny „wyjściowej” lub podobnej i podanie wyższej ceny jako nadchodzącej ceny normalnej.
Kiedy informujesz o obniżeniu ceny towaru lub usługi za pomocą słów „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja” stosuj wskazówki OMNIBUS.
Przedsiębiorca, który organizuje promocję i ogłasza obniżkę cen zgodnie z OMNIBUS, powinien informować każdorazowo przy cenie produktu, o:
- cenie po obniżce oraz o cenie przed obniżką z ostatnich 30 dni
- najniższa cena od wystawienia produktu do dnia wprowadzniaobniżk – eżeli towar/usługa oferowany jest przez mniej niż 30 dni)
- obok informacji o obniżonej cenie, informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki – produkty ulegające szybkiemu zepsuciu
Zasady dotyczące obniżki cen dotyczą sprzedaży internetowej, stacjonarnej oraz reklamy
Kiedy NIE trzeba stosować zasad dotyczących obniżenia cen w czasie promocji?
Wymienione wyżej zasady dotyczące promowania i reklamowania produktów i usług NIE stosujemy, gdy obniżkę cen stanowi:
- prezentowanie rekomendowanych cen odsprzedaży,
- prezentowanie cen promocyjnych wyłącznie wybranym osobom (np. zniżki lojalnościowe),
- stosowanie promocji wiązanych (np. kolejny produkt gratis),
- stosowanie ogólnych, zróżnicowanych rabatów na daną grupę produktów, markę czy określoną kolekcję (np. do 50 % zniżki na kosmetyki),
- porównywanie cen (np. do cen konkurencji)
3. W sklepie internetowym umieść regulamin sklepu, politykę prywatności, politykę plików cookies, odbierz zgody, a przy podsumowaniu zakupów umieść napis: Zamów i zapłać / Kupuję i płacę. Sprawdź wzory w naszym sklepie www.pharos.pl/sklep
4. Pamiętaj, że gdy wystawiasz na sprzedaż produkty na platformach sklepowych np. Allegro, powinieneś udostępnić zasady sprzedaży, zwrotów, reklamacji i politykę prywatności.
5. Określaj jasne i zgodne z prawem zasady konkursu.
- Organizując konkurs na serwisie społecznościowym, powinieneś przestrzegać zasad na nim ustanowionych, dlatego zapoznaj się z jego regulaminem. Szczególnie w zasadach konkursu NIE wymagaj udostępniania czegokolwiek na tablicy Uczestnika lub jego znajomych.
- Unikaj sytuacji, w której zdobycie nagród w Twoim konkursie będzie uzależnione od losowania, chyba że uzyskasz zezwolenie od Dyrektora Izby Celnej lub będziesz organizować Loterie fantową, w której każdy los wygrywa.
6. W regulaminie sklepu internetowego/ regulaminie promocji czy też regulaminie konkursu unikaj zapisów, które mogą zostać uznane za klauzule niedozwolone – możesz to sprawdzić w rejestrze UOKIK: https://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.ph
7. Gdy korzystasz w reklamie ze zdjęć lub wideo, na którym są ludzie (np. pracownicy), odbierz od tych osób zgodę na rozpowszechnianie wizerunku lub korzystaj ze zdjęć stockowych mających licencję na komercyjne użycie.
8. Wysyłając mailing/Newsletter:
- upewnij się, że masz zgody odbiorców i że baza jest aktualna,
- ukryj maile jako UDW,
- dodaj regulamin Newsletter, szczególnie gdy będziesz świadczył usługi cyfrowe.
- zastosuj podwójne potwierdzenie (Doubleopt out) tzn. po wpisaniu adresu email, użytkownik powinien otrzymać wiadomość z linkiem. Użytkownik trafia na listę mailingową po kliknięciu w link.
- w wiadomości na dole umieść klauzulę informacyjną oraz informację, jak można się wypisać z bazy.
9. Jeżeli organizujesz promocje we współpracy z inną firmą i przekazujesz dane uczestników/klientów, sprawdź kontrahentów pod względem ich dostosowania do RODO i cyberbezpieczeństwa i podpisz umowę powierzenia.
10. Korzystasz ze sztucznej inteligencji (AI) w czasie kampanii promocyjnej? Zapamiętaj:
- Umieść informację, że np. wideo, głos, animację stworzyłeś przy pomocy AI
- Korzystając z AI/wpisując polecenia unikaj podawania danych osobowych i informacji w tym informacji o przedsiębiorstwie (tajemnice przedsiębiorstwa.)
11. Udostępnij klauzulę informacyjną/politykę prywatności sklepu internetowego
- Jeżeli w czasie promocji lub konkursu od uczestników wymagasz podania danych (np. imienia i nazwiska, adresu e-mail), powinieneś odebrać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, a przy niej umieścić klauzulę informacyjną/ politykę prywatności sklepu internetowego.
- Możesz w internecie szukać danych potencjalnych klientów lub korzystać z bota, abyś mógł przetwarzać tak stworzoną bazę. Od razu po jej utworzeniu, musisz wysłać wiadomość o tym, kim jesteś i po co tobie dane w klauzuli informacyjnej, oraz że odbiorca ma możliwość wyrazić sprzeciw. Usuń natychmiast dane, jeżeli ktoś odpisze, że nie życzy sobie kontaktu.
12. Korzystaj z sieci i technologii świadomie. Uważaj na cyberataki w CyberMonday.
Wprowadzaj nawyki i zasady bezpieczeństwa danych i cyberbezpieczeństwa podczas korzystania z sieci zarówno w pracy, jaki i w celach prywatnych. Cyberataki często opierają się o socjotechniki i wykorzystanie przez hakerów gorączki przedświątecznych zakupów w Black Week i CyberMonday.
Bez względu na to czy kupujesz prywatnie czy na firme. Uważaj na maile Phishingowe! Jeżeli nie zamawiałeś nic z Amazon/Morelenet itp., a otrzymasz SMS z treścią “dopłać 1 zł do zamówienia” i linki do strony banku – nie klikaj w link! Prawdopodobnie, gdy to zrobisz, wejdziesz na łudząco podobną stronę do systemu płatności, a hakerzy będą zachęcać do podania danych uwierzytelniających w banku, np. loginu i hasła.
Częstym atakiem na firmy i organizacje jest atak typu RANSOMEWEAR, którego skutkiem jest zablokowanie dostępu do baz danych i odblokowanie ich po opłaceniu okupu.
Organizując promocję musimy sprawdzać, jak to robić legalnie i bezpiecznie by dbać o dobry wizerunek oraz o bezpieczeństwo uczestników promocji i klientów.
Magda Judejko
Szukasz wzorów dokumentów do sklepu internetowego?
Wejdź na https://pharos.pl/sklep/
Masz pytania? Napisz do nas kontakt@pharos.pl
Autorami tego postu są
Jesteśmy zespołem profesjonalistów z ogromnym doświadczeniem na polu Ochrony Danych Osobowych sięgającym 15 lat – czyli długo przed RODO. To doświadczenie i wiedza nabyta latami współpracy z różnej wielkości firmami pozwala nam dzisiaj sprawnie i z pewnością rozwiązywać problemy naszych klientów.
0 komentarzy