Przestrzeganie przepisów RODO w sklepach internetowych wymagane jest obecnie przez przepisy krajowe oraz międzynarodowe. Prowadzenie sklepu internetowego, szczególnie w przypadku dystrybucji poza granice kraju, wymaga ich przestrzegania. Szczególnie istotne są przepisy RODO, które weszły w życie w 2018 roku. Dowiedz się czym jest RODO i jakie przepisy narzuca ono na sklepy internetowe.
Czym jest RODO?
RODO to rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które weszło w życie 25 maja 2018 roku i od tego czasu nakłada określone obowiązki na wszystkie firmy, które przetwarzają dane osobowe, czyli adresem zamieszkania, kontaktem mailowym lub telefonicznym, a także personaliami pozwalającymi na dokładną identyfikację konkretnych osób. Przepisy RODO obowiązują wszystkich, którzy stale lub czasowo przetwarzają dane. Szczególnie istotne jest to w kontekście sklepów internetowych, które często zbierają adresy mailowe klientów oferując w zamian atrakcyjne rabaty lub benefity wynikające z członkostwa w gronie stałych klientów. RODO to zestaw przepisów określających, w jaki sposób przechowywane muszą być dane osobowe w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa i chronienia ich przed dostępem nieupoważnionych osób trzecich.
RODO dla sklepów internetowych
RODO dla sklepów internetowych to specjalna forma polityki prywatności obejmująca zakres przetwarzania danych osobowych, czas ich przechowywania i wykorzystywania. Każdy z użytkowników decydując się na skorzystanie z oferty sklepu internetowego, a nawet pragnący zapoznać się z jego ofertą, zobowiązany jest do jej zaakceptowania, czego często wymaga sam administrator, czyli właściciel sklepu internetowego. To właśnie po jego stronie leży obowiązek stworzenia przejrzystej i czytelnej polityki prywatności, z którą użytkownik ma możliwość się zapoznać zanim wyrazi zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Regulacje RODO wprowadzone zostały w celu ujednolicenia przepisów związanych z bezpieczeństwem danych osobowych na terenie całej Unii Europejskiej, dlatego obecności RODO dla sklepów internetowych wymagają nie tylko przepisy i normy krajowe, ale również międzynarodowe.
Jakie obowiązki na właścicieli sklepów internetowych narzuca RODO?
RODO dla sklepów internetowych to rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo biznesu. Administrowanie danymi osobowymi jest nieodłącznym elementem budowania relacji z klientami i konsumentami, dlatego zapewnienie bezpieczeństwa udostępnianym przez nich danym powinno stanowić priorytet nie tylko przez wzgląd na obowiązujące przepisy, ale również zapewnienie bezproblemowych transakcji. Wyrażenie zgody na identyfikację użytkownika w ramach korzystania ze strony internetowej poprzez ciasteczka nie jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z zapisami RODO – ta konieczna jest w przypadku zakładania konta na stronie internetowej lub w przypadku zbierania adresów mailowych celem wysyłania swoim klientom newslettera czy też informacji handlowych. Jakie rozpoznać dobrze przygotowane RODO dla sklepów internetowych? Przede wszystkim jego zapisy są przejrzyste i czytelne – klient ma prawo znać jak długo przechowywane będą jego dane, w jaki sposób będą wykorzystywane i czy będą one przekazywane innym podmiotom.
Autorami tego postu są
Jesteśmy zespołem profesjonalistów z ogromnym doświadczeniem na polu Ochrony Danych Osobowych sięgającym 15 lat – czyli długo przed RODO. To doświadczenie i wiedza nabyta latami współpracy z różnej wielkości firmami pozwala nam dzisiaj sprawnie i z pewnością rozwiązywać problemy naszych klientów.
0 komentarzy