Biznes online w czasach pandemii
Koronawirus wywrócił do góry nogami wiele biznesów i życie prywatne każdego z nas. W czasie kryzysu, zamiast jak zazwyczaj się gromadzić, to dla dobra wszystkich powinniśmy zostać w domu i maksymalnie ograniczyć kontakty, aby zatrzymać fale zachorowań. Jednakże, dzięki nowym technologiom kontakt i prowadzenie biznesu nie zostały całkowicie zablokowane, a dla wielu może to być wręcz szansa dalszego rozwoju. Jeżeli prowadziłeś prężnie firmę ale przez pandemię jest to czasowo niemożliwe i teraz masz więcej czasu i znalazłeś usługę lub produkt do sprzedaży online albo chcesz usprawnić wcześniej zaniedbywany dział sprzedaży online, nie czekaj lecz pamiętaj, że kryzysy często stają się katalizatorem zmian, które decydują o przyszłym sukcesie. Poniżej dostaniesz garść wiedzy jak legalnie sprzedawać produkty i usługi w sieci.
Co można sprzedawać w internecie? Obecnie popularna jest sprzedaż m.in.:
- wiedzy: kursów online, elearningów, webinarów;
- produktów: w tym przede wszystkim produktów spożywczych z dowozem, szeroko rozumiana elektronika;
- usług: platformy z poradami specjalistów np. prawników lub psychologów.
Na co zwrócić uwagę zamawiając stronę www/sklep internetowy
Pamiętaj, że oprócz znalezienia dostawcy strony www/sklepu internetowego, bez względu czy wykonuje to freelancer czy firma, powinna zostać podpisana umowa o wykonanie strony/sklepu internetowego.
Umowa powinna zawierać m.in.:
- funkcje, jakie ma spełniać strona lub sklep,
- cel/przeznaczenie/zastosowanie,
- warunki i środowisko techniczne, w którym program komputerowy powinien działać,
- specyfikację techniczną programu komputerowego,
- reguły działań w razie oddanie strony/sklepu internetowego z wadą,
- określenie zasad korzystania z oprogramowania na zasadzie licencji wyłącznej lub niewyłącznej/ przeniesienia praw autorskich majątkowych.
Jak zrobić Zdjęcia produktowe (Packshoty)/sesje biznesowe w czasie pandemii?
Przedsiębiorca, który chce zwiększyć sprzedaż i wiarygodność w sieci, zamawia tzw. packshoty (zdjęcia produktów, zdjęcia mogą być też wykonywane w 360) oraz sesje biznesów. Podejmując współpracę z fotografami, warto zwrócić uwagę, aby umowa zawierała m.in.:
- ilość oraz parametry fotografii;
- termin wykonania;
- format przesłania;
- czy i na jakich zasadach przesyła;
- licencja lub przeniesienie praw autorskich majątkowych na wszystkich polach eksploatacji.
Podpisanie umowy z fotografem lub dostawcą strony/sklepu/platformy na piśmie jest warunkiem przeniesienia praw autorskich majątkowych.
Zastanawiasz się jak zrobić packshoty lub sesje w dobie kwarantanny. Pamiętaj, że fotografowie na co dzień pracują zdalnie. Produkty do zdjęć możesz przesłać kurierem, a coś w rodzaju sesji np. przesyłając do obróbki już wcześniej wykonane zdjęcia.
Czy i kiedy można użyć fotografii do promocji w Internecie, jeśli nie jesteśmy autorem zdjęcia?
Najczęściej klienci kupują oczami, dlatego tak ważna jest atrakcyjna prezentacja produktów lub usług w internecie. Autor fotografii może z niego korzystać i nim rozporządzać, a zatem także wyrażać zgodę na jego użycie. Jeżeli chcemy skorzystać z cudzych zdjęć w internecie, generalna zasada mówi o tym, że należy zapytać autora o zgodę oraz zapłacić wynagrodzenie. Wyjątkiem od tej zasady są Licencje Creative Commons.
Jak legalnie korzystać ze zdjęć w sieci?
Creative Commons to system licencji, dzięki którym właściciel praw autorskich upoważnia użytkownika do korzystania z jego utworu pod pewnymi warunkami (licencje otwarte).
Przykładowo fotograf może upoważnić użytkowników do legalnego korzystania i modyfikowania, udostępnionych przez fotografa zdjęć, w sposób nieodpłatny. Fotograf ma kilka opcji do wyboru, gdzie określa granicę, swoich praw autorskich. Zdjęcia i inne utwory na licencji Creative Commons, znajdziesz w bazach/serwisach internetowych.
Zdjęcia stockowe, a prawa autorskie.
Masz możliwość pobrania z najróżniejszych serwisów internetowych, udostępnione tam przez autorów, fotografie. Zdjęcia możesz pobrać odpłatnie lub nieodpłatnie. Pamiętaj, żeby za każdym sprawdzić na jakich zasadach możesz korzystać z danego zdjęcia.
UWAGA! Tworząc biznes online pamiętaj o szanowaniu praw autorskich fotografów, grafików, programistów itp.
Powyższe zasady dotyczą tak samo opisów produktów i usług, artykułów czy też montażu filmików czy animacji.
Jakie informacje powinien uzyskać klient po wejściu na stronę www/sklep internetowy. Co powinien zawierać regulamin?
Jako dostawca usług lub produktów w sieci masz obowiązek informowania klientów o ich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili wejścia na stronę www usług online lub sklepu internetowego.
Przedsiębiorca prowadzący usługi online/sklep internetowy ma obowiązek w sposób jasny i zrozumiały poinformować, na stronie i regulaminie m.in. o:
- głównych cechach produktu/usługi
- danych firmy i danych kontaktowych
- łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami
- sposobie i terminie zapłaty
- procedurze reklamacyjnej
- zwrotach
- obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
- gwarancji
- polubownym rozstrzyganiu sporów (mediacji dot. Reklamacji i zwrotów)
- Informacji o ochronie danych osobowych w Polityce Prywatności
Informacje dla klienta powinna zostać przekazana na stronie www w zakładkach:
Dostawa, Zwroty i reklamacje, Prywatność.
UWAGA! Nowelizacja prawa 1 czerwca 2020
Od 1 czerwca 2020 r. wchodzi nowelizacja prawa konsumenckiego.
Prócz konsumentów i przedsiębiorców zakupów będzie dokonywał nowy podmiot – przedsiębiorca, który w określonych sytuacjach ma uprawnienia konsumenckie.
Co to oznacza?
Ochronę konsumencką od 1 czerwca 2020 roku zyskają również osoby fizycznie prowadzące działalność gospodarczą.
Czy sprzedawca musi coś zmieniać?
Tak. Należy zmienić regulamin (m.in. wprowadzić nową definicje, zmienić zapisy o zwrotach i rękojmiach. Na stronie sklepu powinny znaleźć się dodatkowe informacje i chceck box ze zgodą.
3 najważniejsze uprawnienia konsumenta
Warto abyś potrafił rozróżniać te uprawnienia i przygotować się na nie w swoim biznesie:
Zwroty – Odstąpienie
Prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od doręczenia towaru stanowi szczególne uprawnienie KONSUMENTA dokonującego zakupu na odległość np. przez stronę WWW sklepu internetowego. Przyznanie takiego uprawnienia wyniknęło z faktu, iż Konsument dokonując zakupu na odległość nie ma możliwości zbadania rzeczy tak, jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy.
Rękojmia
Prawo konsumenta do wymiany/naprawy/obniżenia ceny/odstąpienia od na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Konsument ma prawo do rękojmi bez względu na przyznane przez producenta uprawnienie do gwarancji.
Gwarancja
Jest nieodpłatnym zobowiązaniem gwaranta do naprawy lub wymiany towaru, który nie spełnia warunków określonych w oświadczeniu gwarancyjnym lub reklamie. Jest to uprawnienie nadawane konsumentowi całkowicie DOBROWOLNIE przez producenta lub sprzedawcę.
UWAGA! Nie warto kopiować klauzul regulaminów – kopiując treści często powtarzasz czyjeś błędy i tzw. klauzule niedozwolone.
Jak dbać o higienę danych osobowych w sklepie internetowym i biznesie online.
Przedsiębiorca i każdy pracownik, podczas pracy również pracy wykonywanej z domu, powinien dbać o ochronę danych osobowych klientów/kontrahentów i innych pracowników.
Strona www/sklep internetowy jest zgodny z RODO, jeżeli:
- Wyskakuje pop up z Polityką Plików Cookies, gdzie klient ma możliwość wyrażenia zgody.
- W stopce na stronie oraz przy zgodach, klient może zapoznać się z Polityką Prywatności tzw. klauzula informacyjną.
- W formularzu rejestracyjnym i zakupowym wymagane są wyłącznie dane, które są niezbędne do realizacji zamówienia (zasada minimalizmu).
- Klient ma możliwość wyrażenia dobrowolnej, uprzedniej i jednoznacznej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda jest warunkiem skorzystania z usług na stronie lub dokonania zakupu.
- Jeżeli chcesz wysyłać do klientów treści marketingowe/Newsletter, powinieneś dodać osobnyc checkbox ze zgodą. Zgoda nie może stanowić warunku wykonania usług/zakupów.
Przykłady zgód pod formularz rejestracyjny/zamówienia.
Zapoznałem się z treścią regulaminu. Kupując jako Konsumenci mają Państwo prawo odstąpić od umowy sprzedaży w terminie 14 dni bez podania jakiejkolwiek przyczyny. *
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora w celu świadczenia usług oraz sprzedaży online, zgodnie z Polityką Prywatności. *
Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji dotyczących świadczonych przez Administratora usług.
Linki do regulaminu i plityki prywatności – Pliki mogą pojawiać się w okienku rozwijanym, ale powinna być opcja pobrania dokumentu na dysk.
Ponadto w swoich działaniach powinieneś dbać o ochronę danych osobowych w organizacji i m.in.:
- Podpisać umowy o powierzeniu danych z partnerami. np. z biurem księgowym, płatnościami online, który dostarcza produkt.
- Upoważnić i przeszkolić pracowników z bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
- Prowadzić rejestr przetwarzania danych.
- Realizować uprawnienia klienta np. do bycia zapomnianym/usunięcia danych/przeniesienia/ograniczenia przetwarzania/prawo do sprzeciwu.
Podsumowanie
Podsumowując kryzys spowodowany przez COVID-19, wymusza na nas nowe postawy społeczne oraz przeniesienie biznesu lub usprawnienie działań w sieci oraz organizacje pracy zdalnej. Nikomu nie jest komfortowo, jednak zamiast ubolewać warto skorzystać z zasobów, które mamy, zarządzać zmianą i przekuć kryzys w szanse.
Pamiętaj:
- Wybieraj doświadczonych specjalistów do kreowania swojego biznesu w sieci i pamiętaj o ustaleniu przed pracą kwestii dotyczącej praw autorskich.
- Nie kopiuj bez zastanowienia treści/fotografii/filmów z sieci. Pytaj o zgodę, podpisuj umowy lub licencje.
- Przekazuj na stronie i w regulaminie wymagane prawem informacje dla klientów.
- Rozróżniaj i realizuj uprawnienia konsumentów do zwrotu, rękojmi lub gwarancji.
- Bądź na bieżąco. 1 czerwca 2020 r., zmienia się prawo konsumenckie.
- Dbaj o higiene danych osobowych – przetwarzaj wyłącznie niezbędne dane, udostępniaj Politykę Prywatności, przeszkól online i upoważnij pracowników.
0 komentarzy