fbpx

Przenieś biznes do sieci. Jak legalnie sprzedawać produkty i usługi online w czasie koronawirusa. #zostańwdomu

Rejestr czynności przetwarzania

Artykuł napisany przez artem_widzialni

1 kwi, 2020

Biznes online w czasach pandemii

Koronawirus wywrócił do góry nogami wiele biznesów i życie prywatne każdego z nas. W czasie kryzysu, zamiast jak zazwyczaj się gromadzić, to dla dobra wszystkich powinniśmy zostać w domu i maksymalnie ograniczyć kontakty, aby zatrzymać fale zachorowań. Jednakże, dzięki nowym technologiom kontakt i prowadzenie biznesu nie zostały całkowicie zablokowane, a dla wielu może to być wręcz szansa dalszego rozwoju. Jeżeli prowadziłeś prężnie firmę ale przez pandemię jest to czasowo niemożliwe i teraz masz więcej czasu i znalazłeś usługę lub produkt do sprzedaży online albo chcesz usprawnić wcześniej zaniedbywany dział sprzedaży online, nie czekaj lecz pamiętaj, że kryzysy często stają się katalizatorem zmian, które decydują o przyszłym sukcesie. Poniżej dostaniesz garść wiedzy jak legalnie sprzedawać produkty i usługi w sieci.

Co można sprzedawać w internecie?  Obecnie popularna jest sprzedaż m.in.:

  • wiedzy:  kursów online, elearningów, webinarów;
  • produktów: w tym przede wszystkim produktów spożywczych z dowozem, szeroko rozumiana elektronika;
  • usług: platformy z poradami specjalistów np. prawników lub psychologów.

Na co zwrócić uwagę zamawiając stronę www/sklep internetowy

Pamiętaj, że oprócz znalezienia dostawcy strony www/sklepu internetowego, bez względu czy wykonuje to freelancer czy firma, powinna zostać podpisana umowa o wykonanie strony/sklepu internetowego.

Umowa powinna zawierać m.in.:

  • funkcje, jakie ma spełniać strona lub sklep,
  • cel/przeznaczenie/zastosowanie,
  • warunki i środowisko techniczne, w którym program komputerowy powinien działać,
  • specyfikację techniczną programu komputerowego,
  •  reguły działań w razie oddanie strony/sklepu internetowego z wadą,
  • określenie zasad korzystania z oprogramowania na zasadzie licencji wyłącznej lub niewyłącznej/ przeniesienia praw autorskich majątkowych.

Jak zrobić Zdjęcia produktowe (Packshoty)/sesje biznesowe w czasie pandemii?

Przedsiębiorca, który chce zwiększyć sprzedaż i wiarygodność w sieci, zamawia tzw. packshoty (zdjęcia produktów, zdjęcia mogą być też wykonywane w 360) oraz sesje biznesów. Podejmując współpracę z fotografami, warto zwrócić uwagę, aby umowa zawierała m.in.:

  • ilość oraz parametry fotografii;
  • termin wykonania;
  • format przesłania;
  • czy i na jakich zasadach przesyła;
  • licencja lub przeniesienie praw autorskich majątkowych na wszystkich polach eksploatacji.

Podpisanie umowy z fotografem lub dostawcą strony/sklepu/platformy na piśmie  jest warunkiem przeniesienia praw autorskich majątkowych. 

Zastanawiasz się jak zrobić packshoty lub sesje w dobie kwarantanny. Pamiętaj, że fotografowie na co dzień pracują zdalnie. Produkty do zdjęć możesz przesłać kurierem, a coś w rodzaju sesji np. przesyłając do obróbki już wcześniej wykonane zdjęcia.

Czy i kiedy można użyć fotografii do promocji w Internecie, jeśli nie jesteśmy autorem zdjęcia?

Najczęściej klienci kupują oczami, dlatego tak ważna jest atrakcyjna prezentacja produktów lub usług w internecie. Autor fotografii może z niego korzystać i nim rozporządzać, a zatem także wyrażać zgodę na jego użycie. Jeżeli chcemy skorzystać z cudzych zdjęć w internecie, generalna zasada mówi o tym, że należy zapytać autora o zgodę oraz zapłacić wynagrodzenie. Wyjątkiem od tej zasady są Licencje Creative Commons.

Jak legalnie korzystać ze zdjęć w sieci?

Creative Commons to system licencji, dzięki którym właściciel praw autorskich upoważnia użytkownika do korzystania z jego utworu pod pewnymi warunkami (licencje otwarte).
Przykładowo fotograf może upoważnić użytkowników do legalnego korzystania i modyfikowania, udostępnionych przez fotografa zdjęć, w sposób nieodpłatny. Fotograf ma kilka opcji do wyboru, gdzie określa granicę, swoich praw autorskich. Zdjęcia i inne utwory na licencji Creative Commons, znajdziesz w bazach/serwisach internetowych.

Zdjęcia stockowe, a prawa autorskie.

Masz możliwość pobrania z najróżniejszych serwisów internetowych, udostępnione tam przez autorów, fotografie. Zdjęcia możesz pobrać odpłatnie lub nieodpłatnie. Pamiętaj, żeby za każdym sprawdzić na jakich zasadach możesz korzystać z danego zdjęcia.

UWAGA! Tworząc biznes online pamiętaj o szanowaniu praw autorskich fotografów, grafików, programistów itp.

Powyższe zasady dotyczą tak samo opisów produktów i usług, artykułów czy też montażu filmików czy animacji.

Jakie informacje powinien uzyskać klient po wejściu na stronę www/sklep internetowy. Co powinien zawierać regulamin?

Jako dostawca usług lub produktów w sieci masz obowiązek informowania klientów o ich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili wejścia na stronę www usług online lub  sklepu internetowego.

Przedsiębiorca prowadzący usługi online/sklep internetowy ma obowiązek w sposób jasny i zrozumiały poinformować, na stronie i regulaminie m.in. o:

  • głównych cechach produktu/usługi
  • danych firmy i danych kontaktowych
  • łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami
  • sposobie i terminie zapłaty
  • procedurze reklamacyjnej
  • zwrotach
  • obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
  • gwarancji
  • polubownym rozstrzyganiu sporów (mediacji dot. Reklamacji i zwrotów)
  • Informacji o ochronie danych osobowych w Polityce Prywatności

Informacje dla klienta powinna zostać przekazana na stronie www w zakładkach:
Dostawa, Zwroty i reklamacje, Prywatność.

UWAGA! Nowelizacja prawa 1 czerwca 2020

Od 1 czerwca 2020 r. wchodzi nowelizacja prawa konsumenckiego.
Prócz konsumentów i przedsiębiorców zakupów będzie dokonywał nowy podmiot – przedsiębiorca, który w określonych sytuacjach ma uprawnienia konsumenckie.

Co to oznacza?
Ochronę konsumencką od 1 czerwca 2020 roku zyskają również osoby fizycznie prowadzące działalność gospodarczą.

Czy sprzedawca musi coś zmieniać?
Tak. Należy zmienić regulamin (m.in. wprowadzić nową definicje, zmienić zapisy o zwrotach i rękojmiach. Na stronie sklepu powinny znaleźć się dodatkowe informacje i  chceck box ze zgodą.

3 najważniejsze uprawnienia konsumenta

Warto abyś potrafił rozróżniać te uprawnienia i przygotować się na nie w swoim biznesie:

Zwroty – Odstąpienie

Prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od doręczenia towaru stanowi szczególne uprawnienie KONSUMENTA dokonującego zakupu na odległość np. przez stronę WWW sklepu internetowego. Przyznanie takiego uprawnienia wyniknęło z faktu, iż Konsument dokonując zakupu na odległość nie ma możliwości zbadania rzeczy tak, jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy. 

Rękojmia

Prawo konsumenta do wymiany/naprawy/obniżenia ceny/odstąpienia od na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Konsument ma prawo do rękojmi bez względu na przyznane przez producenta uprawnienie do gwarancji. 

Gwarancja

Jest nieodpłatnym zobowiązaniem gwaranta do naprawy lub wymiany towaru, który nie spełnia warunków określonych w oświadczeniu gwarancyjnym lub reklamie. Jest to uprawnienie nadawane konsumentowi całkowicie DOBROWOLNIE przez producenta lub sprzedawcę.

UWAGA! Nie warto kopiować klauzul regulaminów – kopiując treści często powtarzasz czyjeś błędy i tzw. klauzule niedozwolone.

Jak dbać o higienę danych osobowych w sklepie internetowym i biznesie online. 

Przedsiębiorca i każdy pracownik, podczas pracy również pracy wykonywanej z domu,  powinien dbać o ochronę danych osobowych klientów/kontrahentów i innych pracowników.

Strona www/sklep internetowy jest zgodny z RODO, jeżeli:

  1. Wyskakuje pop up z Polityką Plików Cookies, gdzie klient ma możliwość wyrażenia zgody.
  2. W stopce na stronie oraz przy zgodach, klient może zapoznać się z Polityką Prywatności tzw. klauzula informacyjną.
  3. W formularzu rejestracyjnym i zakupowym wymagane są wyłącznie dane, które są niezbędne do realizacji zamówienia (zasada minimalizmu).
  4. Klient ma możliwość wyrażenia dobrowolnej, uprzedniej i jednoznacznej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda jest warunkiem skorzystania z usług na stronie lub dokonania zakupu.
  5. Jeżeli chcesz wysyłać do klientów treści marketingowe/Newsletter, powinieneś dodać osobnyc checkbox ze zgodą. Zgoda nie może stanowić warunku wykonania usług/zakupów.

Przykłady zgód pod formularz rejestracyjny/zamówienia.

Zapoznałem się z treścią regulaminu. Kupując jako Konsumenci mają Państwo prawo odstąpić od umowy sprzedaży w terminie 14 dni bez podania jakiejkolwiek przyczyny. *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora w celu świadczenia usług oraz sprzedaży online, zgodnie z Polityką Prywatności. *

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji dotyczących świadczonych przez Administratora usług.

Linki do regulaminu i plityki prywatności – Pliki mogą pojawiać się w okienku rozwijanym, ale powinna być opcja pobrania dokumentu na dysk.

Ponadto w swoich działaniach powinieneś dbać o ochronę danych osobowych w organizacji i m.in.:

  1. Podpisać umowy o powierzeniu danych z partnerami. np. z biurem księgowym, płatnościami online, który dostarcza produkt.
  2. Upoważnić i przeszkolić pracowników z bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  3. Prowadzić rejestr przetwarzania danych.
  4. Realizować uprawnienia klienta np. do bycia zapomnianym/usunięcia danych/przeniesienia/ograniczenia przetwarzania/prawo do sprzeciwu.

Podsumowanie

Podsumowując kryzys spowodowany przez COVID-19, wymusza na nas nowe postawy społeczne oraz przeniesienie biznesu lub usprawnienie działań w sieci oraz organizacje pracy zdalnej. Nikomu nie jest komfortowo, jednak zamiast ubolewać warto skorzystać z zasobów, które mamy, zarządzać zmianą i przekuć kryzys w szanse.

 

Pamiętaj:

  1. Wybieraj doświadczonych specjalistów do kreowania swojego biznesu w sieci i pamiętaj o ustaleniu przed pracą kwestii dotyczącej praw autorskich.
  2. Nie kopiuj bez zastanowienia treści/fotografii/filmów z sieci. Pytaj o zgodę, podpisuj umowy lub licencje.
  3. Przekazuj na stronie i w regulaminie wymagane prawem informacje dla klientów
  4. Rozróżniaj i realizuj uprawnienia konsumentów do zwrotu, rękojmi lub gwarancji.
  5. Bądź na bieżąco. 1 czerwca 2020 r., zmienia się prawo konsumenckie.
  6. Dbaj o higiene danych osobowych – przetwarzaj wyłącznie niezbędne dane, udostępniaj Politykę Prywatności, przeszkól online i upoważnij pracowników.

Autorami tego postu są

Profil autora

Może Ci się spodobać…

0 komentarzy

 
 

Pharos Michał Zajdowicz

REGON: 300261731
NIP: 7791290942

kontakt@pharos.pl

+48 505 156 508

+48 608674589

Poznań – Siedziba firmy

Rynek Łazarski 18 lok. 1, 60-733 Poznań

Warszawa – Biuro

Plac Inwalidów 10, 01-552 Warszawa

Skontaktuj się z nami

Napisz do nas, odpisujemy lub oddzwaniamy maksymalnie w następnym dniu roboczym! 

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane!
To pole jest wymagane!
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
Ta zgoda jest wymagana
Ta zgoda jest wymagana
To pole jest wymagane!
To pole jest wymagane!
Pola oznaczone gwiazdką (*) są polami wymaganymi do przesłania formularza.
To pole jest wymagane!
To pole jest wymagane!